Den Kampmannske Gård

Hvis mure kunne tale, ville Den Kampmannske Gård være en sand fortællemester. Bygningen er markant i Varde Miniby og i Varde by. Vores miniversion giver dig en fornemmelse af købmandsgårdens størrelse, historie og kulturelle arv. Nyd synet af det flotte trappeparti, de mange vinduer og gårdens indbydende atmosfære, der afspejler en svunden tid. Den Kampmannske Gaard er en historisk bygning med rødder tilbage til 1745. Opført af købmand Rasmus Øllgård, blev købmandsgården et markant element i byens udvikling. Desværre led bygningerne en en voldsom skæbne i 1779, da en brand ødelagde den. Hurtig genopbygning fulgte dog, takket være Rasmus Øllgårds efterkommer, Hans Wolff Øllgård. I 1797 erhvervede Hack Kampmann gården, og han tilføjede et brændevinsbrænderi og fedestald. Kampmann, en indflydelsesrig skikkelse, efterlod sit præg på bygningen, og hans navn blev tæt knyttet til den. Efter Kampmanns død i 1807 gennemgik gården yderligere ændringer. I 1883 overtog købmand Mads Erichsen ejendommen og etablerede M. Erichsen og Sønner, hvilket indledte et nyt kapitel i dens historie. I dag står Den Kampmannske Gaard som et symbol på Varde's fortid og kulturarv. Bygningen, der har undergået transformationer gennem årene, forbliver et levende monument. Det vidner om handelsmænds og købmandsfamiliers vedholdenhed og bidrag til lokalsamfundet i en tid, der har formet byens karakter og identitet.

Den Kampmannske Gård